Tuning the Minimoog perfectly

There are 4 TRIMMER for each of the 3 oscillators. OCTAVE, SCALE, SHIFT and HI.

Minimoog Calibration

The older unstable Model-D has only 2 TRIMMER for each of the 3 oscillators. SCALE and RANGE=SHIFT.
The octave switching is rarely perfect for all 3 oscillators in these older models.

 

First, the OCTAVE TRIMMER must be set precisely so that the octave of the 8 'and 4' foot positions is just right.
Only then can the V/OCT calibration (SCALE, SHIFT HI TRIM) be started.

Be that as it may, it is and remains an analog synthesizer with all its advantages and disadvantages.
The octave calibration (2 '4' 8 '16' 32 ') can normally only be achieved at 1000 per mil if the already very tightly tolerated power source resistances (with an accuracy of 0.1%) are tolerated or even selected more precisely.
However, this is an extremely time consuming and costly proposition.

A V/OCT calibration with SCALE, SHIFT TRIM is not always possible with 100% accuracy over all octaves.
For this reason there is finally the HI TRIMMER, which is supposed to take effect when almost everything else is right.
This compensates for a natural deficit in linearity.
This usually works well in the keyboard area.
However, when 'MIDI to CV' comes into play and precise scaling over at least 5 octaves is to be achieved, comprehensive octave purity is often not easily possible. Several factors play a role here.

  1. Linearity of the MIDI-CV D/A converter
  2. Keyboard linearity V/OCT
  3. Linearity of the oscillators or compensation with HI TRIM

The mere fact that there has to be a HI TRIMMER shows the technological deficit of analog technology.

Practical TIP for an optimal calibration

Contrary to all known rules of (SCALE, SHIFT, HI) VCO calibration, I recommend the following procedure:

  1. Trim the scales with a tuner in the 8 'OCTAVE range.
    First, scale the maximum possible CV range, between the lower key and the upper key.
    With MIDI to CV of course between 0V and 5V control voltage.
  2. keep scaling, and in no case (like all other recommendations work alternately with shift), this will never work and will only cost unnecessary time.
    Now try to find the best compromise between the highest tone, the lowest tone and the middle tone, and all of this, exclusively in the 8 'OCTAVE range.
  3. Only then, when everything is correct, bring the oscillator with the SHIFT TRIM to A= 440 Hz zero beat. Then switch to 2 'OCTAVE, play the highest note there and adjust the HI TRIM.
  4. Now it can happen that the HI TRIM does not have sufficient effect even at the maximum nor at the minimum position. So the TRIMMER is at an end position and it is still not enough.
  5. In this rare case, turn the HI TRIMMER completely in the opposite direction and start again at point 1.
    If you follow these instructions point by point, the result will be the best possible tuning, without hardware changes.


If you want even more, you'll have to dig deep in your pocket.

Conclusion:
Doesn't work, doesn't exist if you really want to.
However, the time required, to modify the hardware with selected components, to make tuning 100% perfect, is enormous.

As a guide, I would like to point out that a modification with 100% tuning accuracy costs around 600 EUR.
You can't predict that exactly because with analog technology, everything is individual.

Stay healthy, Rolf Meurer


Minimoog perfekt stimmen

Es gibt für jeden der 3 Oszillatoren 4 TRIMMER. OCTAVE, SCALE, SHIFT und HI.

Minimoog Calibration

Das ältere, unstabile, Model-D hat nur 2 TRIMMER für jeden der 3 Oszillatoren. SCALE und RANGE=SHIFT.
Die Oktavumschaltung ist bei diesen älteren Modellen selten bei alle 3 Oszillatoren perfekt.



Zunächst muss der OCTAVE TRIMMER exakt so eingestellt werden, das die Oktave der Fußlagen 8' und 4' ganz genau stimmt.
Erst dann kann die V/OCT Kalibrierung (SCALE, SHIFT HI TRIM) in Angriff genommen werden.

Wie dem auch sei, es ist und bleibt ein Analog-Synthesizer mit all seinen Vor- und Nachteilen.
Zu 1000 Promille bekommt man die Octave Kalibrierung (2' 4' 8' 16' 32') meist nur hin, indem man die bereits sehr eng (mit 0,1%iger Genauigkeit) tolerierten current source Widerstände noch präziser toleriert bzw. selektiert.
Dies ist allerdings eine äußerst zeitraubende und kostspielige Angelegenheit.

Eine V/OCT Kalibrierung mit SCALE, SHIFT TRIM ist ebenfalls nicht immer 100%ig exakt über alle Oktaven möglich.
Aus diesem Grund gibt es schließlich noch den HI TRIMMER, der dann greifen soll wenn beinahe alles andere stimmt.
Hiermit wird ein naturgegebenes Linearitätsdefizit kompensiert.
Im Bereich der Tastatur funktioniert das meist ausreichend.
Falls aber ‚MIDI to CV' mit ins Spiel kommt, und daraufhin ein exaktes SCALING über min. 5 Oktaven erreicht werden soll, ist eine umfangreiche Oktavreinheit oft nicht ohne weiteres möglich. Da spielen mehrere Faktoren eine Rolle.

  1. Linearität des MIDI to CV Wandlers.
  2. Linearität der Tastatur V/OCT
  3. Linearität der Oszillatoren bzw. Kompensation mittels HI TRIM

Allein die Tatsache das es einen HI TRIMMER geben muss, besagt das technologische Defizit der Analogtechnik.

Praktischer TIP zur optimalen Kalibrierung

Entgegen aller bekannten Regeln der (SCALE, SHIFT, HI) VCO-Kalibrierung, empfehle ich folgende Vorgehensweise:

  1. SCALE trimmen mit Stimmgerät im 8' OCTAVE Bereich..
    Zunächst den maximal möglichen CV Bereich, also bei Keyboard unterste Taste , Oberste Taste scalen.
    Bei MIDI to CV natürlich entsprechend 0V, 5V
  2. Immer noch SCALE trimmern und auf gar keinen Fall (wie sonst alle anderen Empfehlungen lauten, wechselseitig mit Shift arbeiten), das wird niemals funktionieren und kostet nur unnötig Zeit.
    Also nun den besten Kompromiss zwischen Höchstem Ton, niedrigsten Ton und mittlerem Ton versuchen zu scalen und all dies ausschließlich im 8' OCTAVE Bereich.
  3. Wenn alles stimmt, erst dann den Oscillator auf 440Hz Schwebungs-Null bringen. Dann auf 2' OCTAVE Umschalten, dort den höchsten Ton spielen und HI TRIM nachjustieren.
  4. Jetzt kann es vorkommen das HI TRIM selbst bei maximum oder Minimum keinen ausreichenden Effekt erzielt. Der TRIMMER steht also auf Anschlag und es reicht immer noch nicht.
  5. In diesem seltenen Fall, den HI TRIMMER komplett in entgegengesetzte Richtung stellen und bei Punkt 1. noch einmal ganz von vorn beginnen.

Wenn Sie dieser Anleitung Punkt für Punkt folgen, wird das Ergebnis das beste sein, was ohne Modifikation möglich ist.
Wer noch mehr will muss tief in die Tasche greifen.

Fazit:
Geht nicht, gibt's nicht wenn man wirklich will.
Der Zeitaufwand, die Hardware mit selektierten Bauteilen zu modifizieren um ein 100%iges Tuningergebnis zu ermöglichen ist enorm.

Als Anhaltspunkt gebe ich zu bedenken, das eine Modifikation mit 100%iger Stimmgenauigkeit ca. 600,- EURO verschlingen würde.
Ganz genau kann man das nicht vorhersagen, denn bei Analogtechnik ist alles individuell.

Bleiben Sie gesund, Rolf Meurer